Sunday, May 22, 2011

No regrets

Alla har vi någonsin känt det; ånger. Ånger över saker vi gjorde eller inte gjorde. Ånger över saker vi borde ha sagt eller saker vi borde hållit tyst om.
Jag själv är expert på detta ämne. Jag har i mitt liv känt ånger för i stort sett allting jag gjort. Inte bara känner jag ånger utan jag känner skuld och oftast är det lite genans inblandat. Jag skäms för mycket... och sen ångrar jag mig.
Men äntligen har det slagit mig; Detta är bara slöseri med tid. Slöseri med värdefull energi som skulle kunnat gå åt till att göra nya saker som någon skulle skämmas över.
Varför ska man ångra saker man gjort? Någonstans, på någon nivå, så måste det ha funnits ett uns av vetskap bakom detta beslut. Det måste funnits en anledning som man just i det tillfället accepterade.
Nu är det jag som ska ändra på mig. Jag ska sluta ångra saker jag gjort och sluta skämmas över saker jag gör. I slutändan måste jag respektera mina egna beslut, oavsett hur dumma dom är. Det gör ju bara att jag utvecklas och växer som människa. NU ska jag leva fullt ut.

2 comments:

  1. "det du inte kommer ihåg har inte hänt" så gör jag istället för att få bakisångest! haha

    ReplyDelete
  2. haha jag glömmer ju dock oftast inte saker :P

    ReplyDelete