Saturday, May 28, 2011

Jag VS Ingmar - sockerchock!

Möte mellan mig och en gäst tidigt i morse, ungefär kl 06:15

Jag: God morgon, vad kan jag hjälpa dig med?
Klämkäck medelålders gubbe vid namn Ingmar: En kaffe och en kanelbulle tack!
Jag: Självklart, 49 kronor blir det för det paketet.
Ingmar (Fiskar upp sin plånbok och känner antagligen för att kläcka ur sig någon menlös kommentar under tiden) :Är det inte lustigt det här med socker och bullar?
Jag (aningen förvirrad och fortfarande utan morgonkaffet) :Förlåt men nu förstår jag inte vad du menar?
Ingmar (flinar hela gula tandraden syns) :Ja men sockret på bullarna. Är det inte konstigt att vanligt socker smälter i ugnen, men det gör inte pärlsocker!
Jag: Ja det har du rätt i.
Ingmar (jättestolt över sin djupa insiksfullhet): Ja men strösocker skulle ju smälta på en gång. Men det GÖR inte pärlsockret!
Jag: Fast det beror på att pärlsocker är framställt av sockerkristaller som pressas till kakor som sedan krossas. Därför smälter det inte som vanligt socker, för att det är hårdare och mer kompakt än vanligt socker.
Ingmar: ... (Klämmer fram ett litet halvhjärtat hee... hee... hee, tar sin bulle och går och sätter sig)

Ja... han hade inte nog inte förväntat sig att trötta tjejen i kassan hade svaret på livets stora fråga: Varför smälter inte pärlsocker?

No comments:

Post a Comment