Tuesday, January 17, 2012

Mitt destruktiva förhållande till föda.

Jag har mina laster... den största är väll ostbågar. Skulle kunna leva på ostbågar (men det gör jag inte. jag bara VILL göra det) Jag har ett ohälsosamt förhållande till mat. Det kan gå flera dagar innan jag inser att jag inte ätit. Jag stresslever på kaffe och cigg. Jag vet att det inte funkar i längden. Det är så dåligt så jag vet inte ens vad jag ska säga om det.

Jag hanterar inte förändringar bra. Oavsett om det handlar om mat, träning eller bara en sådant liten sak som att jag måste klippa håret. (vilket jag verkligen måste, men det hör inte hit) Jag skulle sluta röka.. se bara hur det gick. Rökfri i minst 5 timmar var jag nog...

Jag har alltid haft detta destruktiva beteénde när det kommer till mat och i synnerhet att jag bara äter sådant som är dåligt för mig. Jag ändrar inte på mig för att jag känner en slags trygghet i det jag kan. Det jag vet. Det jag är van vid. Det sägs att man måste göra något minst 21 gånger för att det ska räknas som en rutin. Gäller samma sak när man ska sluta? Måste man hoppa över 21 gånger för att rutinen ska brytas? Det krävs betydligt mycket mer än så.

Detta är ett beroende jag måste få bukt på. Jag känner mig själv. Jag kan inte bara sluta. Inte utan en synbar motivation. En motivation jag kan ta på. Något verkligt. Visserligen är ett friskare liv och en hälsosammare kropp belöning i sig men jag behöver mer än så (jag är krävande på det sättet)

Nu har vi kommit fram till en deal. Med tanke på hur mycket pengar vi lägger ut på skitsaker varje månad finns det en buffert för belöningar där. Om vi slutar köpa massa dåliga saker så kan vi ta pengarna vi inte kastat i sjön, och köpa en valfri dvd-box för. Då får vi ut flera timmars nöje för samma pengar som vi skulle lagt på en för tidig död.

Jag säger inte att detta kommer funka. Detta kräver att jag ska ändra på allt jag är. Allt jag varit. Det är en stor omställning. Men jag kan lova att jag ska försöka och göra mitt bästa. Det kommer bli svårt när man lever med någon som har noll karaktär eller viljestyrka. Dagen efter att jag gjort detta förslag att vi ska sluta äta massa dumheter får jag ett sms "Ska vi beställa pizza idag?"
MEN NEJ! Hur ska jag stå emot detta? Det gäller att vara stark. för oss båda.

No comments:

Post a Comment