Monday, April 16, 2012

Folks skeva syn på husdjur.

Inga namn nämnda, och detta är bara min personliga åsikt.
Satt på facebook och såg att en vän skrivit en status som fick mig att reagera. Eller, egentligen var det den första kommentaren som fick mig att se rött. Denna vän står inför sitt svåraste beslut i livet och försöker bestämma sig för om hon kan ha kvar sina älskade katter eller inte. Det är inte en märklig fråga för mig. Det kan finnas en mycket bra anledning till varför man måste göra sig av med sina älskade husdjur, och så länge jag inte vet denna anledning har jag ingen rätt att ifrågasätta hennes beslut.
Men någon hade kommenterat och skrivit "Jag vet att du älskar dom men jag tycker du ska göra dig fri och leva livet medans du är ung"
Vad är det för skev jävla värdelös syn folk har på djur egentligen? Göra sig fri? Är det så det heter? Varför tror folk att djur är något man bara kan kasta bort som en vante? Skulle du säga samma sak till en vän med barn? "Gör dig fri, lämna bort dina barn och lev livet medans du kan" ? Folk är så obotligt korkade! Att skaffa ett djur är ett lika stort beslut som att skaffa barn. Man tar sig an ett nytt liv som kräver uppoffringar, uppmärksamhet, kärlek och tid. Detta liv förtjänar exakt samma respekt som en människa, möjligtvis mer. Det är ett åtagande man noga ska överväga och man måste vara redo att ge vad som krävs. Man "gör sig inte fri" från ett djur. Ett djur är inget som håller dig fången.

1 comment: