Saturday, October 23, 2010

En dålig latte får jesusbarnet att gråta!

Igår tog jag och Kicki en solskenspromenad till Märsta centrum för att fika lite på brödboden. Minnet utav den värdelösa latte jag fått i Sigtuna dagen före hängde kvar lite i baktankarna men dom slog jag bort väldigt fort. (Den var bl.a alldeles för varm och över halva glaset bestod av skum. Inte ok barn)
Kicki köpte en vanlig bryggkaffe men jag valde åter igen att köpa en latte. Redan 3 sekunder efter det uttalande ångrade jag mig men stod fast vid min beställning. Såg "kassabiträdet" göra 4 fel på en gång. Dels var inte glasen varma, utan förvarades i ett kallskåp. No no. Sen skummade hon mjölken... på automatik. Hon ställde ner kannan med mjölk på bänken, körde ner ångröret och satte på tidsbestämmning... Hörde att den skummades på tok för mycket + att hon inte hade någon koll alls på temperaturen på mjölken. Sedan att hon gjorde detta innan hon gjorde själva kaffet är ju lite märkligt eftersom mjölken då får stå ett tag.
När det kom till kaffet tänkte jag att det borde ju inte kunna bli så fel.. Men människan kan inte ha haft stor erfarenhet av kaffe över huvud taget då hon inte ens tampade kaffet innan hon satte igång det (dvs pressa kaffet)

Resultatet blev precis vad jag hade förväntat mig... En svinhet, blaskig latte med för mycket slemmigt skum på och massa kaffesump i botten.

Hade varit godare med vanligt bryggkaffe och Kicki skrattade åt mig där jag satt och utforskade skummet med min sked. Jag har blivit en sådan jävla kaffefascist på senaste men det finns inga ursäkter för att inte kunna göra en vettig latte om man jobbar på caffé. Om man inte kan göra en latte, säg då inte att man kan för det blir bara pinsamt.

No comments:

Post a Comment