Tuesday, February 24, 2015

Är man ingen familj om man inte har barn?

Jag läste ett långt och argt inlägg på facebook idag från en mamma som var rent ut sagt skitförbannad på folk som parkerar på familjeparkeringen utan att ha barn i bilen. Hennes inlägg var inte bara skrivet i ren ilska utan var helt fel. Hon skrev att enligt lag så FÅR man enbart parkera där om man är höggravid eller om man har barn i bilen. Hon drog paralleller hit och dit med handikapp-parkeringar och lata människor. Som den paragrafryttare man är så kollade jag på trafikstyrelsens hemsida vad som gäller för dessa parkeringar, och alla får stå på dessa. Inga regler. Det är ren anarki.

Arga mammans argument var att dessa platser är till för att barnfamiljer behöver mer plats att parkera och finns av säkerhetssjäl för att barnen ska slippa korsa gator när man går mot affären man besöker.
I mina ögon är 50% av detta bullshit. Jag kan köpa att man måste tänka på säkerheten med barn i allmänhet och att man kanske behöver mer plats för vagn och liknande (som sist jag kollade brukar förvaras i bakluckan och inte i baksätet...) men vad är det för jävla argument?Vad är det för gator på parkeringen hon menar?
Det som störde mig mest med hennes urdumma inlägg var att hon anklagar alla utan barn för att vara lata, oomtänksamma individer som "snor" hennes parkering. Att man ställer sig nära bara för att man är lat. MEN SJÄLVKLART! Alla hatar att handla. Alla har någonstans att vara. Alla har en tid att passa. Alla är stressade. Kanske har man barn som väntar på att bli hämtade från skolan. Kanske har man en sjuk sambo hemma.

Jag skäms inte för att säga att vi parkerar på familjeparkeringen i vårat parkeringshus när vi ska handla. Våra liv är minst lika viktiga som arga mammans, bara att vi inte har ett barn. Absolut skulle vi kunna ställa oss längst bort på parkeringen men... varför skulle vi när det finns 4 helt tomma rutor närmare ingången som ingen använder?
Du med vagn kan ställa dig längst bort. Där finns gott om plats för dig att bre ut dig + att förhoppningsvis har du ögonen med dig och kör inte ut vagnen mitt framför en körande bil. Vem är det som är lat nu?

Nu menar jag inte att dessa parkeringar är onödiga, tvärtom. När dom är lediga så är det en utmärkt chans för barnfamiljer att få en liten fördel, för det är precis vad dessa rutor är, en fördel. inte en rättighet. Men är alla platser upptagna... well vad gör du då? Skiter i att handla? Vet du vem som står där? Är det 4 barnfamiljer före dig så är det kört?
Suck it up och parkera som alla andra. Gnäll istället om väsentliga saker som svält och krig istället.
Vem vet, kanske hade vi haft fred i världen om alla parkeringar hade varit 'familjeparkeringar' ...

1 comment: